m-am mutat

pentru că acei de la google sunt nerușinați și mi-ai blocat blogul pentru mai mult de o săptămână eu m-am mutat de aici

în 3-2-1 vei fi rederecționat spre blogul nou

joi, 24 mai 2012

subiectiv-obiectiv


Ultimul timp des mă confrunt de dezbaterea, mai degrabă filosofică decât strict necesară, despre ce e subiectiv şi ce e obiectiv. Cei mai dificil sunt oamenii care opinia lor proprie (IMHO-ul cum se mai zice) îl oferă ca o alternativă pur obiectivă şi care trebuie apreciată ca atare, apoi însă băgând orice altă opinie în gaura subiectivităţii, dar ipocrizia e tema altei discuţii.

Ce e obiectiv şi ce e subiectiv? Greu de determinat atunci când vorbim de relaţii interumane în mare parte bazate pe emoţii şi percepţii. Am să merg pe un alt exemplu: scaunul. Pune în faţa ta un scaun şi gândeşte-te la caracteristicile acestuia




Comod/greu, frumos/urât, uşor/greu etc. – toate-s subiective la greu, pentru că sunt asumări în baza experienţelor proprii şi a percepţiilor formate dea lungul vieţii

De lemn, cu 4 picioare, are spetează – acestea sunt obiective, pentru că pentru orice om aceste caracteristici vor rămâne aceleaşi.

Acum încercăm să aplicăm aceleaşi reguli pentru orice alt subiect. Dificil? Da.

Un comentariu:

  1. Olga Stratulat24 mai 2012 la 15:16

    din cîte știu eu și din cîte citate am văzut, orice părere absolut omenească e subiectivă. de aia, cînd argumentezi ceva, ca să pari obiectiv, tre să operezi cu date statistice sau să citezi pe cineva care e considerat geniu (pentru că genii automat au dreptate).

    RăspundețiȘtergere

text © Nicolae Apostu