cel puțin acum internetul moldovenesc va avea multe poze cu noul ministru
acesta, probabil, pentru mine, a fost unul din cele mai interesante offline-uri. cel puțin înainte de offline.
voi reda printr-un amalgam pe alocuri poate incoerent
offline-ul trebuia să aibă loc în august. a fost amânat. de ce?
- pentru că nu avea ce să spună atunci. era nesigură
în general am apreciat sinceritatatea pe alocuri debordantă a Ministurului. dar a reușit să dea și răspunsuri evitante, exagerat de încărcate de detalii care făceau ca răspunsul să fie total neclar. poate din cauza emoțiilor. poate.
am avut o mulțime de întrebări, puse de prietenii de pe facebook sau twitter. majoritatea pe care am vrut să le pun le-am pus. cu excepția a vreo 2. dar eram mulți și era greu să faci poc-poc-poc la întrebări. poate vreodată dacă ajung eu ca Pozner iar ea ca Medvedev o mai facem
în continuare întrebările a mele ori nu care mi s-au părut bune și au primit răspuns:
Roman Mardari zicea că ar fi bine ca liceenii să poată alege singuri obiectele. întrebare care s-a pupat cu ceea ce zicea Arcadie, despre faptul că din clasa a X-a ar trebui să le oferim șansa elevilor să decidă singuri ce fac mai departe și să le lăsăm doar câteva obiecte la a alegere
- nu este o prioritate atât de mare pentru minister acum, mai importantă și mai dureroasă este reorganizarea financiară a întregului sistem de învățământ
fetele întreba de machiaj. Maia(să îmi fie iertată acest tutuism dar mi s-a părut destul de democrată)s-a strâmbat urât doar la așa chestii. evident deranjată.
un set de întrebări de la Daniela Vidaicu
când pleacă de la minister?
- mandatul actualei guvernări expiră în 2.5 ani, iar ce va fi apoi nu se știe
cum se rezolvă problema cu religia în școală pornind de la faptul că aceasta este încalcarea unui drept fundamental al omului - libertatea religiei?
- a fost idignată de popii care au invadat școala și nu li s-a spus că obiectul lor este facultativ, i-ar plăcea religia să se țină departe de școală, dar atâtat timp cât e opțională nu încalcă drepturi
are de gând ministerul să facă un studiu de fezabilitate ca să vadă care este relevanța programei predate în universități pentru profesia de apoi
- da
și apropo, răspunsul a fost foarte desfărșurat și clar. nu intru în detalii tehnice, dar eu am fost convins despre profesionalismul acestui studiu potențial de executat
a fost o întrebare care am primit-o în privat de la Vlad Caluș. și răspunsul e simplu: foarte posibil că clasa lor va fi desființată.
aici alt detaliu important: e posibil mai multe școli să fie închise anul viitor. e dureros dar face parte din reformă, dar fiecare închidere se face așa încât nici un copil să nu înceteze frecventarea instituției de învățământ
se doresc examene de intrarea la facultate, se dorește crearea unor centre independente de evaluare pentru BAC și pentru universități. se dorește depolitizarea facultăților de învățământ. se dorește. se va face... zic eu
ce mi s-a părut importnat!
- era în contact cu guvernarea actuală de ceva timp. a luat poziția ca o provocare și vine cu termeni care alți miniștri la noi nu am auzit să folosească(imput-output de exemplu)
- își dorește schimbarea cadrelor didactice, și o re-evaluare a acestora
- cel mai important element pentru ea este securitatea copiilor la școală, mai ales când aceștia sunt nevoiți să se deplaseze cu autobuzul
- consideră un dezastru că mulți merg la economie și drept-eu tot așa cred
- multe decizii la noi în sistem se iau fără a ține cont de circumstanțe. Ministerul Educației până nu demult spre exemplu cumpăra cărbune pentru școlile din Moldova..
și cel mai interesant lucru care l-am aflat la off: cheltuieli din PIB pentru educație-10% în Moldova
oho! cel puțin acum am înțeles care sunt motivele restructurării economice în primul rând
P.S. Ministrul ne-a rugat să o ajutăm cu colectarea feedback-ului despre BAC. facem?
da de ce offlineurile se fac cu oameni din aceeasi categorie...ex bloggeri. eu as mai fi invitat vreo 3 directori de licee (asa mai competenti), vreo 2 elevi, vreo 2 reprezentati de sindicate, 1-2 specialisti in domeniu gen finaciar, management sau educatie. Asa si intrebarile presupun nu ar fi despre machiaj si concluziile nu atit de evidente.
RăspundețiȘtergere@facebook-1444443601:disqus
RăspundețiȘtergerePentru că offline-ul e cu bloggeri. Cu alții se fac alte întâlniri. întrebarea despre machiaj a fost mai mult ca să destingă atmosfera, că nu poți vorbi cu fruntea încruntată 120 minute
Iar bloggerii...eu știu că atitudinea e diferită, eu am transmis și pus aici pe blog întrebări de la diferiți oameni(Daniela-predă dreptul la USM, Vlad e elev în clasa a X-a, Roma este un angajat în marketing). Mie mi se pare totul corect. Dorința ca întâlnirile să fie mai participative o înțeleg, dar nu mi se pare fezabilă
Nu știu nimic despre studiul asupra relevanței programei predate în universități pentru profesia de apoi sau despre concluziile făcute, dar iată ce idei mi-au venit:
RăspundețiȘtergere1. Clasele 1-9 să fie pentru cultură generală, cu de tot și de toate. La sfîrșitul clasei a 9-a să se dea un fel de BAC (fără vre-o importanță specială, ci doar pentru a certifica calitatea studiilor) la cîteva obiecte alese de elev.
2. Clasele 10-12 să fie pentru pregătirea abilităților teoretice și înțelegerea modului de aplicăre practică a acestora pentru a direcționa elevul spre alegerea unui domeniu în care va dori să-și continue studiile. Poate fi ca acum, profil real și umanist, sau se poate permite ca fiecare să-și aleagă ce obiecte vrea să studieze. Oricum, acest lucru e lipsit de importanță din moment ce la sfîrșitul clasei a 12-a nimeni nu e obligat să dea nici un fel de BAC (cu excepția celor care vor să studieze în străinătate și au nevoie de un astfel de document, caz în care se scrie cerere și Ministerul are grijă să organizeze totul).
3. Pentru intrarea la facultate se dau examene de admitere. Testele vor fi grilă cu complement multiplu, astfel încît să nu se lase loc pentru interpretări.
*Va fi nevoie de colaborare între persoanele care predau la facultate și cei care scriu manualele pentru școli, iar programele vor trebuie ajustate (cel putin pentru primul an de facultate, cît și programa educațională a școlilor) din moment ce orice neconcordanță se va răsfrînge direct asupra calității studiilor. De asemenea, sper că se vor studia chestii utile, care chiar vor prinde bine și care pot fi folosite pentru a face ceva bun și trainic.