m-am mutat

pentru că acei de la google sunt nerușinați și mi-ai blocat blogul pentru mai mult de o săptămână eu m-am mutat de aici

în 3-2-1 vei fi rederecționat spre blogul nou

luni, 10 mai 2010

inovaţia şi noi


despre vot la 16 ani vreau să mai zic ceva, posibil pentru ultima dată pe acest blog, da poate voi mai zice...

în fine
în Moldova avem în jur de 150000 de tineri cu vârsta între 16 şi 18 ani, procentual asta ar însemna nu mai mult de 10%-12% dacă merg toţi la vot, deci nu putem vorbi despre o avantajare vădită din punct de vedere politic a cuiva, dacă se va permite votarea

unii spun că la 16 ani nu poţi lua decizii mature, eu am să afirm că nici la 44 nu mereu ei decizii perfecte, iar la 70 tot mai dependent devii, nimeni doar nu propune să acordăm votul în baza unei evaluări lunare a abilităţilor cognitive

procedura de lobby şi advocacy(cât de mult nu mi-ar place aceste cuvinte dar ele sunt cele mai potrivite)trebuie începută azi, pentru ca în 4 ani să avem o societate pregătită de vot la 16
pentru că odată cu modificările constituţionale ar trebui să apară şi modificări în programul de învăţământ, iar socitatea civilă trebuie să îşi zică şi ea cuvântul în educarea tinerilor

pe scurt, trebuie să zicem azi da ca să începem să mişcăm lucrurile

dar noi spunem nu
de ce?
pentru că ne temem de tot ce e nou, sau care e alt motiv?
nu vreau să mai aud argumentele de până acum, ele sunt superficiale şi acoperă adevăratul motiv al refuzului societăţii de a primi această idee

sursa imagine

21 de comentarii:

  1. Deşi nu mai apuc eu să votez decât după 18, susţin în continuare iniţiativa.

    RăspundețiȘtergere
  2. SUSIN INITIATIVA! De ce? Daca cei de 16 ani sunt in stare sa conduca o redactie, sa tina un discurs in cadrul forului Parlamentului European, sa trimita bani acasa fratilor mai mici si sa fie mama si tata intr-o familie(victimele emigrarii), de ce sa nu poata pune o stampila(lua o hotarare politica)!?

    RăspundețiȘtergere
  3. Junioru, tu te referi la exceptii.. Cati dintre tineri sunt asa? In plus, unde ai vazut tu tanar care sa lucreze la 16 ani in UE (ceea ce e ilegal - dreptul de munca il dobandesti la 18 ani ca persoana din afara UE) ca sa mai trimita si bani acasa? Eu as propune altceva - o restrictionare a dreptului la vot - sa voteze doar acele persoane care contribuie la bugetul unei tari (deci doar angajatii)...

    RăspundețiȘtergere
  4. câţi oameni atâtea opinii
    poate îi ardem pe cei care nu aduc profituri economiei?
    sau creştem copii în vitru până nu au 18 ani şi deodată angajăm?

    RăspundețiȘtergere
  5. @Anonymus In Moldova multi pleaca ilegal peste hotare si o fac abandonand scolile. Iata un exemplu: In localitatea mea natala 13 persoane au abandonat ciclul de studii medii si au plecat la munca, care in Moscova, care in Italia, si toti au facut-o fiind presati de circumstante.
    Iar daca imi zici de dreptul la munca, apoi sa stii ca in localitatile rurale copii stau de la 10 ani cu sapa, grebla si lopata in mana. La sat dreptul la munca este dobandit indata ce treci de bariera de 10-13 ani. Asa ca astea nu sunt exceptii.
    Traim in Moldova si asta, ne mananca tot timpul. (cineva a zis asta de romania, eu am parafrazat doar)

    RăspundețiȘtergere
  6. Junioru, nu poti pleca legal din tara sa muncesti la 16 ani! Nu iti da nimeni permis de munca.. nici in Rusia, in UE cu atat mai putin. Ca te cheama parintii si muncesti alaturi de ei, ilegal, e o cu totul alta problema... oricum personal nu cred ca asta e un fenomen de masa!
    Stiu ca la sate se munceste de mic (si eu sunt de la sat)... dar asta nu da nimanui dreptul sa spuna ca acei copii sunt maturi. Voi, adeptii votului la 16 ani, incercati prin niste exceptii sa generalizati, dar premisele de plecare sunt din start false. Exista niste interese evidente din partea unora.. dar nu vreau sa aprofundez cine promoveaza ideile astea.
    Pentru N. Apostu.. Daca procentul este relativ nesemnificativ, de ce atunci sa mearga la vot? Personal nu cred ca spiritul civic din ei se va insufleti brusc doar pentru ca merg la vot. In plus, multi dintre tineri nu se maturizeaza nici pe la 23-25 de ani, daramite la 16..e suficient sa vezi comportamentul din discoteci, cluburi etc.

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu sunt in stare sa-mi asum "responsabilitatea" unui eventual vot, dar privesc un jurul meu si constat ca sunt unitati cei care isi dau seama de gravitatea deciziei. O mare parte din tinerii de 16 ani nu-si permit sa voteze , nu sunt la curent cu ce se intimpla in jurul lor, depinde mult de gradul de cultura... care cam noi are lacune...

    RăspundețiȘtergere
  8. nimeni nu zice de vot AZI
    e vorba de o decizie şi un pas mai mult etic şi moral decât orice altceva, azi trebuie să începem despre faptul că avem nevoie de acest vot, pentru ca peste 4 ani să o putem face

    RăspundețiȘtergere
  9. Nu mi-am format încă o opinie asupra acestei probleme. În principiu sunt deacord, însă aș spune că mai întâi de toate trebuie să ne asigurăm că tinerii la 16 ani au acel grad de cultură despre care se zicea anterior, iar deja după asta să ne gândim să voteze sau nu.
    Iar dat fiind faptul că la noi paralel se primește doar să vorbești, nu și să faci, ar trebui să ne focusăm asupra problemei educației tinerilor...

    RăspundețiȘtergere
  10. nime nu zice de aici, acum, e vorba de un proces

    RăspundețiȘtergere
  11. să fie exclus votul celor după vîrsta de 65 ani. de ce nu?

    RăspundețiȘtergere
  12. pentru că nu!
    tu cât impozit plăteţti la stat? 2000 sau mai puţin, dacă mai puţin, nafic excludem votul tău!

    RăspundețiȘtergere
  13. fac aluzie la ceea că se consideră o prostie votul la 16 ani.
    apropos, dacă adaug şi TVA-ul, să ştii că impozitele mele trec peste 2,000 MDL ;)

    RăspundețiȘtergere
  14. atunci poţi vota :D
    nu am prins srazu aluzia
    sorry uneori frânez

    RăspundețiȘtergere
  15. eu zic că chiar dacă ar vota şi de la 10 ani până la moarte, n-o să schimbe prea multe în ţara asta. problema fiind în mentalitatea noastră şi atitudinea noastră faţa de tot ce ne înconjoară.

    RăspundețiȘtergere
  16. da nimeni nu vrea să schimbe nimic oferind vot la 16
    noi nu vorbim de schimbări politice
    de ce toţi sunt aşa stereotipici blin? e vorba de o avansare la nivel emotional a tinerilor, acei care sau ai 16 sunt la del de dezvoltaţi ca cei care aveau 18 în anii 70

    RăspundețiȘtergere
  17. cu presupunerea ta sunt deacord. dar nici decum nu merge vorba de stereotipuri.

    RăspundețiȘtergere
  18. cu presupunerea ta sunt deacord. dar nici decum nu merge vorba de stereotipuri.

    RăspundețiȘtergere
  19. atunci poţi vota :D
    nu am prins srazu aluzia
    sorry uneori frânez

    RăspundețiȘtergere
  20. Nu mi-am format încă o opinie asupra acestei probleme. În principiu sunt deacord, însă aș spune că mai întâi de toate trebuie să ne asigurăm că tinerii la 16 ani au acel grad de cultură despre care se zicea anterior, iar deja după asta să ne gândim să voteze sau nu.
    Iar dat fiind faptul că la noi paralel se primește doar să vorbești, nu și să faci, ar trebui să ne focusăm asupra problemei educației tinerilor...

    RăspundețiȘtergere
  21. Eu sunt in stare sa-mi asum "responsabilitatea" unui eventual vot, dar privesc un jurul meu si constat ca sunt unitati cei care isi dau seama de gravitatea deciziei. O mare parte din tinerii de 16 ani nu-si permit sa voteze , nu sunt la curent cu ce se intimpla in jurul lor, depinde mult de gradul de cultura... care cam noi are lacune...

    RăspundețiȘtergere

text © Nicolae Apostu